söndag 7 september 2008

Styckning

I går va man en styck mästare, vi började tidigt på morgonen eller Mikael började tidigt, han for upp till Bergsjö vid 7 tiden på morgonen för att hämta hem älgen.
Kl 9 kom farmor, farfar å Sven-E för att hjälpa till med slakten, även barna fick hjälpa till, dom hjälpte mig med att mala köttet.
Hade fult upp, ta hand om barna, serva med mat och fika, packitera, skriva och mala, önskar många gånger att jag hade minst fyra armar till och konsten att va på två ställen på en gång...

Idag så har jag städat, fick lite hjälp av Hampus, han torkade av skåparna i köket åt mig. Mikael hade smitit iväg upp till Bergsjö medans jag låg å gav Fanny mat i sängen för att slippa hjälpa till, han tog med sig Mathias och Felicia,lastade lite ved å körde även lite fyr hjuling.
Sen kom farfar för att hjälp han med att kapa upp veden på en gång.

Camilla kom förbi en sväng mitt på dan, det blev kaffe å lite prat.

Har gjort en stek i dag å frusit in den. Hampus skulle få sin belöning i dag som vi hade kommit överens om för att han är så duktig med minnes träningen, varje vecka ska han få en belöning när han har klarat av fem dagars träning. En belöning som man skriver upp i hans bok som fröken sen ska ha för att fylla i hur det går.
Belöningen denna veckan blev att han skulle få välja en middag och han valde kropp kaker utan fläsk, så det blev stor kok av det, 3 kg potatis, det blev mycke skalning å en hel del kropp kaker över, bra att ha i frysen och ta upp å steka någon gång.

Ska ta å väcka gubben som har somnat på soffan, å sen krypa i säng.

Inga kommentarer: